תפריט נגישות

סרן חיים אפרת ז"ל

ציר חת"ם ו"בודפשט"

התותחנים הוותיקים, ששירתו בסיני מאז מלחמת ששת הימים, זוכרים את הציר, שזכה לכינוי "ציר חת"ם", ואת המוצב, שנשא את השם "בודפשט". אלה הופגזו קשות בימי הקרב הראשונים.
החל ברגע ההפתעה ועד לרגעי הבלימה הופגזו תותחי צה"ל לאורך כל מוצבי התעלה. שפת התותחנים מגדירה זאת בצמד המלים המצמרר אש נ"ס (אש נגד-סוללתית). גם בשלבי התקיפה, במעבר מבלימה למתקפה ולהבקעה, סבלו התותחים מאש נ"ס. גדודי התותחנים של סיני הותקפו באלפי פגזים. סא"ל שמעון בן-דוד, מפקד אחד הגדודים בסיני, מ0פר על "ברד של פגזים" שירד על הגדוד שלו, שפרס 7.5 קילומטרים מזרחית לתעלה.
ואז, תחת האש הקשה, החל שלב ההתקפה. האגד הארטילרי בפיקודו של אל"מ חיים גרניט, שהיה צמוד לאוגדת האלוף אברהם אדן, היה אחד מהכוחות שעבר מבלימה למתקפת-אש. עמו פעלו שני אגדים ארטילריים נוספים - האגד הארטילרי בפיקודו של אל"מ יעקב עקנין, שהיה מסופח לאוגדת האלוף אריאל שרון, והאגד הארטילרי בפיקודו של אל"מ יעקב ארז, שהיה חלק מאוגדת האלוף קלמן מגן. שני האגדים היו ממניחי היסודות ל"ראש-הגשר" המפורסם ולמעבר של אוגדות האלוף אריאל שרון, האלוף קלמן מגן והאלוף אברהם אדן לאפריקה.
האגד הארטילרי של אוגדת קלמן מגן צלח את התעלה לאחר קרב בלימה קשה, בגל השלישי שבין ה-18 ל-19 באוקטובר 1973," סיפר בזמן המלחמה רב-סרן עודד טירה, קצין האג"ם באגד הארטילרי שבפיקודו של אל"מ יעקב ארז. "מדי פעם קידמו המצרים את כוחותיהם לעברנו. חיילי קומנדו עקבו אחרינו ממרומי ג'בל עתקה. יענק'לה ארז העלה אותי על מסוק כדי לטווח את יחידת הקומנדו של המצרים. קלמן מגן החל בטיווח, ואני המשכתי מהאווי. לרשותי עמדו תותחי 203 מ"מ, ובאמצעותם הצלחנו להלום בחיילי הקומנדו, שניסו לפגוע בכוחות האוגדה." וזוהי רק אחת מן הפעולות, שביצעו התותחנים בואכה אפריקה.
מלחמת יום הכיפורים הובילה את צה"ל כולו לחשבון נפש. בעקבות המלחמה הקשה הוחלט לשנות הלכות קרב, להצטייד בכלים חדשים ולאמן את החיילים בצורה שונה. אחד הדברים שאירעו בחיל התותחנים לאחר המלחמה נוגע לגלי ההצטיידות הגדולים, שבאו אחרי 350,000 פגזים ופצצות, שירה החיל במלחמת יום הכיפורים. האיש מאחורי המהפכה שעבר החיל לאחר המלחמה, הוא קצין תותחנים ראשי דאז - האלוף נתי שרוני הוא עמד על הגדלת המסגרות המתנייעות, צירוף סוגי תחמושת מתוחכמים יותר לארסנל של התומ"תים, ה"מת גדוד טילי "לאנס" ועוד.
בעוד החיל עובר ניעור עצום, הוקם על בסיס גיוס חודש אוקטוב 1973 גדוד סדיר חדש ברמת הגולן, גדוד "קרן". בראשו הועמד סא"ל דוד אורון.
בסיס ההדרכה החילי עבר ממרכז הארץ לדרומה. בית הספר לתותחנות שדה, שהוא כור ההיתוך החילי, מאמן זה שני עשורים אלפי תותחנים מדי שנה בשנה.
בחזית התעלה פעלו עדיין תותחנים באפריקה, וברמת הגולן השתתפו התותחנים במלחמת התשה קשה במובלעת הסורית (נובמבר 1973 עד מאי 1974), אבל החיל לא עצר את התקדמותו. "רשמתי את הדרישות להגדלת חיל התותחנים עוד במהלך המלח- מה, כשהידיים רעדו. הכמויות היו עצומות, יחסית לאותה תקופה, אן היתה זו הזדמנות בלתי-חוזרת. חיל התותחנים נכנס לעידן חדש," אמר נתי שרוני, קצין תותחנים ראשי דאז. בשנים הבאות רשם החיל את ההתעצמות הגדולה בכל הזמנים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה