תפריט נגישות

יוסף פלשמן ז"ל

יוסף פלשמן
בן 49 במותו
בן פרידה ויעקב
נולד בגרמניה
בי"ח בתשרי תר"פ, 12/10/1919
התגורר בגשר
נפטר לאחר פגיעה בפעולת איבה
בכ"ג באדר תשכ"ח, 23/3/1968
מקום אירוע: גשר
מקום קבורה: גשר
הותיר: אישה ושני ילדים

קורות חיים

יוסף, בן יעקב ופרידה, נולד בי"ח בתשרי תר"ף, (12.10.1919), בגרמניה. היה חניך תנועת הבונים בגרמניה.

בשנת 1936, בהיותו נער בן 17, עלה לארץ במסגרת עליית הנוער והתחנך בקיבוץ אשדות יעקב ובקיבוץ גבעת ברנר. היה בין מקימי קיבוץ גשר, ונשלח מטעם המשק להדרכה בתנועת הנוער העובד והלומד.

עם פרוץ מלחמת העולם השניה התנדב לצבא הבריטי, ושרת במשך חמש שנים ביחידת התובלה 178 במצרים, במלטה, באיטליה, בהולנד ובבלגיה. הוא ריכז את הפעילות התרבותית ביחידתו ופעל להרחבת מועדון החיילים היהודיים בצבאות בנות הברית. היה פעיל בקרב שארית הפליטה, ראשון המדריכים במחנה העקורים בסנטה מריה בדרום איטליה. בתום הקרבות גויס לשליחות קצרה ביוגוסלביה במטרה לאתר ניצולים. הוא גם עסק בטיהור ובשיקום בתי כנסת בפדואה, ונציה ועוד. משם עבר עם הבריגדה להולנד ובלגיה ועסק בפעולת בריחה.

עם שובו הביתה ב- 1946 הקים משפחה. הוא נישא לאורה לבית שניידרמן. כעבור שנה נולד בנו אהוד ושנתיים אחר כך נולדה בתו עירית.

במלחמת העצמאות נלחם בהגנה על קיבוץ גשר. בתום המלחמה סייע להקמתו מחדש ומילא בו תפקידים מרכזיים של גזבר ומזכיר. בשנת 1956 נשלח מטעם התנועה לארגנטינה. כשחזר לאחר שנתיים וחצי החל לעבוד בנגרייה. מדי פעם הוא נרתם למבצעים מיוחדים, כמו ריכוז נטיעת פרדס או הקמת ענף המדגה.

יוסף היה איש תרבות והשכלה. הוא אהב שירה וספרות ואף שלח ידו בכתיבת יצירות מקוריות ותרגום שירת מופת גרמנית. בקיבוץ היה תובע מאחרים כפי שתבע מעצמו. היה איש ניתוח נוקב, עצמאי במחשבתו וחריף בביקורתו. לא היה שטח בקיבוץ שהוא לא הטביע בו את חותמו.

שנתיים וחצי לפני האסון נשלח ללימודי כלכלה בפקולטה לחקלאות ברחובות. שבועות ספורים לפני סיום הלימודים, נפגע בהפגזה .

ביום חמישי 15.02.1968 חזר יוסף מלימודיו בפקולטה לחקלאות ברחובות אל תוך הפגזה ירדנית. באותו יום התחולל קרב בין ישראל לירדן בכל גזרת עמק הירדן. על קיבוץ גשר נפלו כמאתיים פגזים, שגרמו נזק למבנים ולחצר.

יוסף נפצע אנושות בהפגזה והועבר לבית חולים פוריה בטבריה. במשך 36 ימים נאבק על חייו. בכ"ב באדר תשכ"ח, (22.03.1968), נפטר מפצעיו.

יוסף היה בן 49 במותו. הותיר אחריו אישה ושני ילדים. הוא הובא למנוחות בבית העלמין בקיבוץ גשר.

במלאת שנה למותו הוציאו חברי הקיבוץ חוברת לזכרו. כעבור זמן יצא גם ספר זכרון, בו קובצו חלק מיצירותיו ודברים לזכרו.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה