תפריט נגישות

טוראי משה קלפפיש ז"ל

משה קלפפיש
בן 33 בנפלו
בן שרה ואהרן-יעקב
נולד בפולין
בח' בניסן תרע"ה, 23/3/1915
התגורר באביגדור
שרת בחטיבת גולני
נפל בקרב
בכ"ז בניסן תש"ח, 6/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ערב אל-זביח
באזור הגליל
מקום קבורה: קיבוץ בית קשת

קורות חיים

בן אהרן-יעקב ושרה. נולד בח' בניסן תרע"ה בעיר זמברוב, פולין. חונך חינוך מסורתי ב"חדר" ובישיבות לומזה וקליצק, ואחר כך השתלם בלימודי-חול ועבר הכשרה חלוצית. סביבתו היתה סביבת תלמידי חכמים והספר ליוה אותו בדרכו כל ימי חייו. עוד מילדותו נצמד לרעיון אהבת האדם. בהיותו כבן שש החליט פעם ללכת "לעבוד" ולחלק את "שכרו" בין הוריו ואחת השכנות. תכונה זו נשארה טבועה בו והעמיקה עם התבגרותו. תמיד מצא, דרכים לעזור לזולת, התנגד לכל עוול וצידד בזכות הסוציאליזם ההומניסטי. היה צמחוני.

בשנת 1935 עלה לארץ ושירת כנוטר במקומות המסוכנים ביותר, השתלם בלימודים ורצה להיבחן בבחינות-הכניסה לאוניברסיטה, אלא שבינתים פרצה מלחמת העולם ושיבשה אף תכניותיו, ועל אף השקפותיו הפציפיסטיות ראה מחובתו להצטרף אל הלוחמים באויב הנאצי. התגייס לצבא, אם כי פעמים אחדות דחוהו בגלל קוצר-ראיה, ובמסגרת הבריגדה פעל בין יהודי דרנה שבלוב בתפקידי הוראה, ואחר-כך כמדריך בקיבוץ גילינגן בהולנד. בכל אלה ליותה אותו דמות אחותו שנספתה בידי הנאצים והרצון לנקום את דמה.

עם שובו לארץ הצטרף לארגון התישבות של חיילים משוחררים, ''כפר-יעל" מנחמיה. כשנשלח להכשרה בענף הבננות, היה שוקד על לימודיו החקלאיים, ניגש לעתים קרובות לבית גורדון שבדגניה ומתעמק בספריה החקלאית.

עם פרוץ מלחמת-השחרור היה בין ראשוני המתגייסים.

נפל ביום 6 במאי 1948 בקרב על ערב אל-זביח, במורדות התבור, בפעולת-תגמול על רצח שבעה חברי בית-קשת. בפעולה נכבש הכפר, אך לאחר שהאויב תקף מחדש נאלצו המגינים לסגת, חלק מהם נפל והפצועים נשארו בידי האויב.

הובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות בבית קשת ב-6.5.1948.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה