תפריט נגישות

שיינדל פרוינד כהנא ז"ל

שיינדל פרוינד
בת 52 בנפלה
בת חיה קלרה ושמואל
נולדה בפולין - קרקוב
בכ"א בתמוז תרנ"ו, 2/7/1896
התגוררה בבית זרע
שרתה בהגנה
חללת פעולת איבה
בז' באייר תש"ח, 16/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: קיבוץ בית זרע
מקום קבורה: קיבוץ בית זרע
הותירה: בעל, בן ואחות

קורות חיים

שיינדל, בת חיה (קלרה) ושמואל כהנא, נולדה בקרקוב שבפולין בכ"ט בסיוון תרמ"ו (02.07.1896), למשפחה חסידית רבת ייחוס ומסורת. אישיותה עוצבה מהשילוב של תרבות יהודית שורשית, והשכלה כללית רחבה.

שיינדל היתה מהראשונות בימים ההם להפסיק לימודים אקדמאים, כדי להכשיר עצמה כחלוצה לקראת עלייתה לארץ ישראל. היא הצטרפה לחוות ההכשרה החקלאית "מרקנהוף" בגרמניה. בתום הכשרתה, בשנת 1921, עלתה לארץ והקימה עם חבריה משק חקלאי קטן בעין-גנים, ליד פתח תקוה.

בשנת 1926 עברה שיינדל עם הקבוצה לעמק הירדן, והיתה ממקימי קיבוץ בית-זרע. חברי הקיבוץ המבוגרים מספרים על שיינדל שהייתה אחת מהדמויות המרכזיות בהקמת הקיבוץ ובביסוסו, תולדות המקום כתולדותיה. היא עבדה במסירות בכל ענפי המשק החקלאי, ובנוסף היתה אמונה על עיצוב חיי החברה והתרבות, ובכל פעלה "מכל הלב".

לאחר מחלה וניתוח קשה, ומשלא יכלה להמשיך בעבודה חקלאית, התמסרה שיינדל להדרכה וטיפול בקבוצת ילדים עולים ניצולי השואה, קבוצת "דרור", להם הקדישה את כל נפשה וזמנה.

ביום ז' באייר תש"ח (16.05.1948) נהרגה שיינדל בהפצצה על הקיבוץ שערך מטוס סורי, בעת שחשה להזעיק את ילדי הקבוצה שטיפלה בה למקלט בטוח.

בת 52 היתה שיינדל במותה. הותירה בעל - בנימין פורת (פרוינד), בן - עזרא פורת, ואחות - ברכה כהנא.

שיינדל הובאה למנוחת עולמים בבית העלמין שבבית-זרע. על מצבתה נחקק:

"נפלה מהפצצת האויב בחושה להציל ילדים, חניכיה, ביום השני לעצמאות ישראל".

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה